Zaproszenie do przedłożenia oferty na zamówienie publiczne pn. Świadczenie usługi asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, od dnia podpisania umowy do 15 grudnia 2025r.
Zadanie dofinansowane jest ze środków państwowego funduszu celowego pn. Fundusz Solidarnościowy Program Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025.
I. ZAMAWIAJĄCY
Ośrodek Pomocy Społecznej w Andrychowie
ul. Starowiejska 22b
34-120 Andrychów
Tel. 33 875 33 00
e-mail: ops@opsandrychow.pl
II. PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
Świadczenie usługi asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025
III. WYMAGANIA NIEZBĘDNE
a. posiadanie obywatelstwa polskiego,
b. korzystanie z pełni praw publicznych,
c. nieposzlakowana opinia,
d. niekaralność za przestępstwa popełnione umyślnie,
e. posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zlecenia,
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby:
1. niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem;
2. posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach
i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
3. posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu,
IV. WYMAGANIA DODATKOWE
1. umiejętność skutecznego komunikowania się,
2. empatia,
3. odporność na sytuacje stresowe,
V. PREFEROWANE
1. mężczyzna do 50 lat, nieuzależniony od nikotyny
ZAKRES CZYNNOŚCI ASYSTENTA W SZCZEGÓLNOŚCI MA DOTYCZYĆ
1) wsparcia w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej:
a) ubieranie Tak ☒ / Nie ☐;
b) korzystanie z toalety Tak ☐ / Nie ☒;
c) mycie głowy, mycie ciała, kąpiel Tak ☒ / Nie ☐;
d) czesanie Tak ☐ / Nie ☒;
e) golenie Tak ☐ / Nie ☒;
f) wykonywanie nieskomplikowanych elementów makijażu Tak ☐ / Nie ☒;
g) obcinanie paznokci rąk i nóg Tak ☒ / Nie ☐;
h) zmiana pozycji, np. przesiadanie się z łóżka lub na łóżko, z krzesła lub na krzesło, fotel, ułożenie się w łóżku, usadzenie w wózku Tak ☒ / Nie ☐;
i) zapobieganie powstania odleżyn lub odparzeń Tak ☐ / Nie ☒;
j) zmiana pieluchomajtek i wkładów higienicznych Tak ☒ / Nie ☐;
k) przygotowanie i spożywanie posiłków i napojów (w tym poprzez PEG i sondę) Tak ☒ / Nie ☐;
l) słanie łóżka i zmiana pościeli Tak ☒ / Nie ☐.
2) wsparcia w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie:
a) w przypadku samodzielnego zamieszkiwania (za osobę samodzielnie zamieszkującą uznaje się również osobę zamieszkującą z inną osobą
z niepełnosprawnością, która przez swoją niepełnosprawność nie może prowadzić gospodarstwa domowego (posiada orzeczenie o niepełnosprawności, z którego wynika, że osoba ta nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji lub jest osobą nieletnią)) – sprzątanie mieszkania, w tym urządzeń codziennego użytku
i sanitarnych oraz wynoszeniu śmieci Tak ☒ / Nie ☐;
b) dokonywanie bieżących zakupów (towarzyszenie osobie z niepełnosprawnością w sklepie – np. informowanie jej o lokalizacji towarów na półkach, podawanie towarów z półek, wkładanie towarów do koszyka/wózka sklepowego, niesienie koszyka, prowadzenie wózka osoby z niepełnosprawnością lub wózka sklepowego, pomoc przy kasie) Tak ☒ / Nie ☐;
c) w przypadku samodzielnego zamieszkiwania (za osobę samodzielnie zamieszkującą uznaje się również osobę zamieszkującą z inną osobą
z niepełnosprawnością, która przez swoją niepełnosprawność nie może prowadzić gospodarstwa domowego (posiada orzeczenie o niepełnosprawności,
z którego wynika, że osoba ta nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji lub jest osobą nieletnią)) – mycie okien maksymalnie 2 razy w roku Tak ☒ / Nie ☐;
d) utrzymywanie w czystości i sprawności sprzętu ułatwiającego codzienne funkcjonowanie (np. wózek, balkonik, podnośnik, kule, elektryczna szczoteczka do zębów, elektryczna golarka, etc.) ☐; NIE
e) pranie i prasowanie odzieży i pościeli, ewentualnie ich oddawanie i odbiór z pralni (w obecności osoby z niepełnosprawnością) Tak ☒ / Nie ☐;
f) podanie dziecka do karmienia, podniesienie, przeniesienie lub przewinięcie go Tak ☐ / Nie ☒;
g) transport dziecka osoby z niepełnosprawnością np. odebranie ze żłobka, przedszkola, szkoły (wyłącznie w obecności osoby z niepełnosprawnością) Tak ☐ / Nie ☒.
3) wsparcia w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania:
a) pchanie wózka osoby z niepełnosprawnością Tak ☐ / Nie ☒;
b) pomoc w pokonywaniu barier architektonicznych np. schody, krawężniki, otwieranie drzwi osobom chodzącym Tak ☒ / Nie ☐;
c) pomoc w orientacji przestrzennej osobom niewidomym, słabowidzącym
i głuchoniemym Tak ☐ / Nie ☒;
d) pomoc we wsiadaniu do i wysiadaniu z tramwaju, autobusu, samochodu, pociągu i innych środków transportu Tak ☒ / Nie ☐;
e) asystowanie podczas podróży środkami komunikacji publicznej, w tym służącymi do transportu osób z niepełnosprawnościami oraz taksówkami Tak ☒ / Nie ☐;
f) transport samochodem będącym własnością osoby z niepełnosprawnością, członka jej rodziny lub asystenta Tak ☒ / Nie ☐.
4) wsparcia w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem:
a) obsługa komputera, tabletu, telefonu komórkowego i innych urządzeń
i przedmiotów służących komunikacji Tak ☒ / Nie ☐;
b) wyjście na spacer Tak ☒ / Nie ☐;
c) asystowanie podczas obecności osoby z niepełnosprawnością w: kinie, teatrze, muzeum, restauracji, miejscu kultu religijnego, kawiarni, wydarzeniu plenerowym, etc. Tak ☒ / Nie ☐;
d) załatwianie spraw urzędowych i związanych z poszukiwaniem pracy
np. w rozmowie z urzędnikiem w przypadku trudności z werbalnym komunikowaniem się, wsparcie w wypełnianiu formularzy, asysta podczas rozmowy kwalifikacyjnej Tak ☒ / Nie ☐;
e) pomoc w dojeździe do pracy lub powrocie z pracy Tak ☐ / Nie ☒;
f) wsparcie w rozmowie z otoczeniem w wypadku trudności z werbalnym komunikowaniem się Tak ☒ / Nie ☐;
g) notowanie dyktowanych przez osobę z niepełnosprawnością treści ręcznie
i na komputerze Tak ☐ / Nie ☒;
h) pomoc w zmianie ubioru i pozycji podczas wizyt lekarskich, zabiegów rehabilitacyjnych, ćwiczeń fizjoterapeutycznych, pobytu na pływalni itp.
Tak ☒ / Nie ☐;
i) wsparcie w załatwianiu spraw w punktach usługowych w obecności osoby
z niepełnosprawnością Tak ☒ / Nie ☐;
j) w razie potrzeby wsparcie w zakresie wypełniania ról społecznych
i podejmowania codziennych decyzji Tak ☒ / Nie ☐.
Szczegółowy zakres usług asystencji określony został w Programie „Asystent osobisty osoby
z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025
VI. KRYTERIUM WYBORU OFERTY
100 % cena. Miesięczne wynagrodzenie jest uzależnione od wymiaru świadczonych usług w danym miesiącu. Ceną w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług jest wartość wyrażona
w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym.
WAŻNE: Cena oferty wykonawcy będącego osobą fizyczną niewykonującej działalności gospodarczej winna być wyrażona w kwocie brutto bez narzutów na wynagrodzenie, których obowiązek uregulowania dotyczy zamawiającego. Zamawiający zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia rozmowy z potencjalnym Wykonawcą, która może mieć wpływ na ostateczny wynik postępowania.
VII. SPOSÓB PRZYGOTOWANIA OFERTY
1. Ofertę należy sporządzić na „Formularzu ofertowym” stanowiącym załącznik do niniejszego ogłoszenia.
2. Oferta powinna być sporządzona w języku polskim oraz podpisana pod rygorem odrzucenia oferty.
3. Dodatkowe dokumenty, które należy załączyć do oferty:
▪ dokument potwierdzający wykształcenie i/lub doświadczenie
▪ oświadczenie o stanie zdrowia pozwalającym na podjęcie zatrudnienia,
VIII. MIEJSCE I TERMIN ZŁOŻENIA OFERTY
Ofertę złożyć należy do dnia 14 lutego 2025r. do godziny 15.00 w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Starowiejska 22b w Andrychowie – Dziennik Podawczy (liczy się data wpływu do Ośrodka) – w takim przypadku ofertę należy złożyć w zamkniętej kopercie,
a następnie umieścić na niej dopisek Świadczenie usługi asystenta osobistego osoby
z niepełnosprawnością w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, od dnia podpisania umowy do
15 grudnia 2025r. za pośrednictwem poczty elektronicznej: ops@opsandrychow.pl – w takim przypadku formularz oferty winien zostać najpierw podpisany, a następnie zeskanowany
i przesłany wraz ze skanami pozostałych dokumentów, dołączanych do formularza.
Osoba do kontaktów w przedmiocie zamówienia: Aneta Wróbel tel. 33 870 89 81
IX. NFORMACJE O WARUNKACH PRACY NA DANYM STANOWISKU
a. praca w oparciu o umowę cywilnoprawną (umowa zlecenie),
b. wynagrodzenie płatne proporcjonalnie do ilości godzin realizacji zlecenia
c. koszt jednej godziny zegarowej wynagrodzenia asystenta za zrealizowaną usługę asystencji osobistej nie może przekroczyć 50 zł brutto wraz z kosztami pracy zatrudniającego.
X. INFORMACJE DODATKOWE:
1. Niniejsze postępowanie nie obliguje Zamawiającego do zawarcia umowy.
2. Dokumenty niekompletne lub wadliwie wypełnione nie podlegają uzupełnieniu lub poprawieniu.
3. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej zastrzega sobie prawo do odstąpienia od naboru bez podania przyczyny lub niedokonania wyboru spośród osób, którzy będą spełniały warunki formalne.
4. Ośrodek nie przywiduje zwracania dokumentacji poszczególnym wnioskodawcom, bez względu na wynik postępowania.
5. Na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, w Ośrodku Pomocy Społecznej w Andrychowie wdrożono procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Pełna treść procedury dostępna jest na stronie internetowej Ośrodka oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ośrodka.
6. W związku z trwającą agresją wojskową Rosji wobec Ukrainy oraz doniesieniami o okrucieństwach popełnianych przez rosyjskie siły zbrojne w Ukrainie w ramach piątego pakietu sankcji gospodarczych i indywidualnych wobec Rosji w dniu 8 kwietnia 2022 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie (UE) 2022/576 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE nr L 111 z 8.4.2022, str. 1), które ustanawia ogólnounijny zakaz udziału rosyjskich wykonawców w zamówieniach publicznych i koncesjach udzielanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Przepisy rozporządzenia 2022/576 weszły w życie następnego dnia po publikacji, tj. w dniu 9 kwietnia 2022 r. Na mocy art. 1 pkt 23 rozporządzenia 2022/576 do rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE nr L 229 z 31.7.2014, str. 1) zostały dodane przepisy art. 5k w następującym brzmieniu: Zakazuje się udzielania lub dalszego wykonywania wszelkich zamówień publicznych lub koncesji objętych zakresem dyrektyw
w sprawie zamówień publicznych, a także zakresem art. 10 ust. 1, 3, ust. 6 lit. a)–e), ust. 8, 9 i 10, art. 11, 12, 13 i 14 dyrektywy 2014/23/UE, art. 7 i 8, art. 10 lit. b)–f) i lit. h)–j) dyrektywy 2014/24/UE, art. 18, art. 21 lit. b)–e) i lit. g)–i), art. 29 i 30 dyrektywy 2014/25/UE oraz art. 13 lit. a)–d), lit. f)–h) i lit. j) dyrektywy 2009/81/WE na rzecz lub z udziałem:
a. obywateli rosyjskich lub osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów z siedzibą w Rosji;
b. osób prawnych, podmiotów lub organów, do których prawa własności bezpośrednio lub pośrednio w ponad 50 % należą do podmiotu,
o którym mowa w lit. a) niniejszego ustępu; lub
c. osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów działających
w imieniu lub pod kierunkiem podmiotu, o którym mowa w lit. a) lub b) niniejszego ustępu, w tym podwykonawców, dostawców lub podmiotów, na których zdolności polega się w rozumieniu dyrektyw
w sprawie zamówień publicznych, w przypadku gdy przypada na nich ponad 10 % wartości zamówienia.
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwe organy mogą zezwolić na udzielenie i dalsze wykonywanie zamówień, których przedmiotem jest:
a. eksploatacja, utrzymanie, likwidacja potencjału jądrowego do zastosowań cywilnych, i gospodarowanie odpadami
promieniotwórczymi pochodzącymi z tego potencjału, zaopatrzenie go w paliwo, ponowne przetwarzanie paliwa
i zapewnienie jego bezpieczeństwa, oraz kontynuacja projektowania, budowy i oddania do eksploatacji potrzebne do ukończenia cywilnych obiektów jądrowych, a także dostawa prekursorów do wytwarzania medycznych radioizotopów i na potrzeby podobnych zastosowań medycznych, technologii krytycznych na potrzeby monitorowania promieniowania środowiskowego, jak również współpraca w dziedzinie cywilnego
wykorzystania energii jądrowej, w szczególności
w dziedzinie badań i rozwoju;
b. współpraca międzyrządowa w ramach programów kosmicznych;
c. dostarczanie absolutnie niezbędnych towarów lub świadczenie absolutnie niezbędnych usług, które mogą być dostarczane lub świadczone wyłącznie przez osoby, o których mowa w ust. 1, lub których dostarczenie lub świadczenie w wystarczającej ilości lub w wystarczającym wymiarze mogą zapewnić wyłącznie osoby, o których mowa w ust. 1;
d. funkcjonowanie przedstawicielstw dyplomatycznych
i konsularnych Unii i państw członkowskich w Rosji, w tym delegatur, ambasad i misji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów zgodnie z prawem międzynarodowym;
e. zakup, przywóz lub transport gazu ziemnego i ropy naftowej, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, a także tytanu, aluminium, miedzi, niklu, palladu i rudy żelaza z Rosji lub przez Rosję do Unii; lub
f. zakup, przywóz lub transport do Unii węgla oraz innych stałych paliw kopalnych, wymienionych w załączniku XXII, do dnia 10 sierpnia 2022 r. Zainteresowane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie niniejszego artykułu w terminie dwóch tygodni od udzielenia zezwolenia. Zakazy ustanowione w ust. 1 nie mają zastosowania do wykonywania do dnia 10 października 2022 r. umów zawartych przed dniem 9 kwietnia 2022 r”. Rozporządzenie 2022/576 ma zasięg ogólny i obowiązuje bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich.
W konsekwencji od dnia 9 kwietnia 2022 r. zamówienia
o wartości równej lub przekraczającej progi unijne udzielane zgodnie z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1121, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25) oraz zamówienia o wartości równej
lub przekraczającej progi unijne wyłączone na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 11 ust. 1 pkt 1-5 i 7-10, art. 13 ust. 1 pkt 3-8, art. 363 ust. 1, art. 365 i art. 366 ustawy – Prawo zamówień publicznych, a także koncesje o wartości równej lub przekraczającej próg unijny udzielane zgodnie
z przepisami ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2021 r. poz. 541) oraz koncesje o wartości równej lub przekraczającej próg unijny wyłączone
na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b)-f), pkt 3 lit. a) i c)-k) oraz pkt 4-13 ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi nie mogą być udzielane podmiotom rosyjskim w rozumieniu przepisów rozporządzenia 833/2014 zmienionego rozporządzeniem 2022/576. Zakaz obejmuje również podwykonawców, dostawców i podmioty,
na których zdolności wykonawca lub koncesjonariusz polega, w przypadku gdy przypada na nich ponad 10 % wartości zamówienia lub koncesji. W odniesieniu do umów w sprawie zamówienia publicznego i umów koncesji zawartych przed dniem 9 kwietnia 2022 r. zakaz udziału rosyjskich wykonawców w rozumieniu przepisów rozporządzenia 833/2014 zmienionego rozporządzeniem 2022/576 zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia 2022/576, tj. w dniu
10 października 2023
Załączniki do pobrania: